San’atga aylangan taxallus
DOi 10.52773/tsuull.gold.2020.1/MXBN6320
Keywords:
Navoiy, tanosub, navo, kuy, sayrash, benavo, ishq, hajrAbstract
Maqolada “Navoiy” taxallusi va unga asos bo‘lgan “navo” so‘zlari 
oʻrtasidagi munosabat haqida so‘z yuritilgan. Taxallus ulug‘ shoir uchun 
nafaqat adabiy nom, shu bilan birga, beqiyos poetik iqtidorini namoyon 
qilish uchun alohida imkoniyat ham bo‘lgan. U o‘z yuksak san’atkorlik 
mahoratini bu sohada ham, Bobur ta’biri bilan aytganda, “barchadan ko‘p 
va xo‘b” namoyish qilgan shoir. “Xamsa”, ayniqsa, “Xazoyin ul-maoniy” 
tarkibida Navoiy taxallusi bilan yaratilgan yuzlab yetuk va betakror baytlar 
bor. Bu baytlar “navo” yoki “Navoiy san’ati” deb atash mumkin bo‘lgan 
yangi va alohida bir san’atning yuzaga kelishiga sabab bo‘lgan. Mazkur 
san’at asosida ham ulug‘ shoirning yuksak badiiylik haqidagi qarashlari 
yotadi. Shoirning uqtirishicha, har bir asar mukammal tanosub asosiga 
qurilishi, badiiylik unsurlari o‘zaro, shuningdek, asar g‘oyaviy mazmuni 
bilan shakl va ma’no jihatidan aloqador bo‘lishi lozim. Maqolada shoir 
g‘azallaridan keltirilgan qator baytlar tahlili orqali “Navoiy” va “navo”, 
“benavo”, “navoe” so‘zlariga jo bo‘lgan badiiy, tasavvufiy ma’nolar, bu 
so‘zlar vositasi bilan yaratilgan bemisl poetik san’atlar koʻrsatib berilgan. 
 
						 
							