Temuriy mirzolarning adabiy shaxsiyatini o‘rganishda manbalarning o‘rni
DOI 10.52773/tsuull.gold.2020.4/HQUO5821
Keywords:
Temuriylar, adabiy shaxsiyat, manba, matn, devon, tazkira, shoirAbstract
Adabiy shaxsiyat tushunchasi har kishiga xos bo‘lgan shaxsiyatdan 
farq qilib, adabiy va madaniy birikimdagi ijodkorning borlig‘ini ifoda 
etadi. Shu ma’noda, XV asr hukmdorlari va ayni damda madaniy auradagi 
yetakchilar bo‘lgan temuriy mirzolar o‘z davrining adabiyot ahli yoki 
adabiyot namoyondalari sifatida manbalarda zikr etiladi. Bu borada 
Alisher Navoiyning “Majolis-un-nafois”, Davlatshoh Samarqandiyning 
“Tazkirat-ush-shuaro”, Zahiriddin Muhammad Boburning “Vaqoye’” 
(“Boburnoma”), G‘iyosiddin Xondamirning “Habib-us-siyar”, Muhammad 
Haydar mirzoning “Tarixi Rashidiy”, Faxriy Hiraviyning “Ravzat-ussalotin”, Zayniddin Vosifiyning “Badoe’-ul-vaqoe’”, Hasanxoja Nisoriyning 
“Muzakkir-ul-as’hob” asarlarini sanash mumkin.
Tarixda she’r yozgan yoki boshqa ijod turi bilan shug‘ullangan 
hukmdorlar ko‘p o‘tgan. Biroq bir shajaradan so‘z san’atiga hissa qo‘shgan 
butun boshli avlodning yetishib chiqishi kamyob hodisa. Bu borada 
temuriyzodalarning adabiyot bilan shug‘ullanganlari, badiiy ijodni san’at 
darajasida qadrlanganlari isbottalab voqelik emas. 
Temuriy mirzolarning adabiy shaxsiyatlari yuqorida ta’kidlangan 
manbalarda qay darajada zikr etilgan, ularga baho berishda mualliflarning 
yondashuvi va tamoyillari qanday edi? Mana shu kabi savollarga 
javob izlash ushbu maqolada maqsad qilib olingan. Maqolada temuriy 
mirzolarning turkiy til va adabiyot rivojiga qo‘shgan hissalari Alisher 
Navoiyning “Majolis-un-nafois” asaridan olingan parchalar yordamida 
izohlangan. Shuningdek, mazkur manbalardagi Shohrux mirzo, Xalil Sulton, 
Muhammad Mo‘min mirzo, Shoh G‘arib mirzo va Zahiriddin Muhammad 
Bobur haqidagi qarashlar o‘zaro qiyoslanib, tavsifiy va tavsiliy tadqiq 
etilgan.
 
						 
							